Když vám má některá eurounijní letecká společnost, společnost provozující let na území evropské unie a některých dalších zemí nebo let z těchto zemí mimo ně, zajistit přepravu a neučiní tak kvůli vlastnímu pochybení, jež mohla předpokládat a odvrátit, ale neučinila tak, nezapomeňte, že je povinna vás za to podle přesně daných kritérií odškodnit. Tedy je vám povinna:
- zajistit náhradní dopravu do cílové destinace
- postarat se o vás na cizím letišti, kde ke zpoždění došlo, dopřát vám občerstvení a vše, co je předepsáno
- při zpoždění nevyřešeném do konce téhož dne vás na své náklady ubytovat, odvézt do hotelu a zpět a postarat se vám tam o stravu, zatelefonování či poslání e-mailu
- případně vás dopravit na vaše přání zpět do místa odletu a vrátit vám celou cenu letenky
- a zaplatit odškodné ve výši 250 až 600 eur, to podle přesně stanovených kritérií.
Což je vám v Evropské unii a členských státech garantováno. Samozřejmě – jak zaznělo – ale jen tehdy, je-li na vině zpoždění dopravce. Jenž není povinen odškodňovat třeba v případech špatného počasí, přírodní katastrofy, stávky třetí strany, jež let zdržela, omezení letového provozu či bezpečnostních podmínek, v čemž je nevinně, protože třeba větru a dešti neporoučí.
A na nějaké odškodnění při zpoždění letů je případně nárok i u jiných než zmíněných dopravců. Tam ale záleží na zákonech té které země nebo přepravních podmínkách dané letecké společnosti.
Ovšem je pravdou, že se aerolinkám ona odškodnění hradit nechce. Jde to totiž z jejich vlastní kapsy. A proto se nejednou stane, že přestanou s poškozenými klienty komunikovat nebo se začnou vymlouvat na některou z příčin zpoždění, na něž se odškodnění nevztahuje. S nadějí, že to třeba ti pasažéři vzdají, že se nebudou namáhat s komplikovaným řešením.
Protože když letecká společnost ono odškodnění ošidí, je nutno se s ní soudit. A to mnozí slušní lidé neumí, nemají zkušenosti ani dost sil a času.
A pak přijde takovému člověku vhod pomoc právníků. Nejlépe těch, kteří se na tento obor specializují, vědí si rady a nejednou berou od klientů provizi jen v případě, že jim odškodnění skutečně vysoudí.
A tak je záhodno se na takové právníky masově obracet. Teprve pak aerolinky pochopí, že kličkovat nemá cenu. A začnou rovnou a férově odškodňovat tak, jak mají. A ne teprve tehdy, když je soud přitlačí ke zdi.